ЕФЕКТИВНА ПУБЛІЧНА ВЛАДА БЕЗ КОРУПЦІЇ: ЕКОНОМІЧНА ТА АНТИКОРУПЦІЙНА ПОЛІТИКИ У РОЗБУДОВІ ПРАВОВОЇ ДЕРЖАВИ

Автор(и)

  • Андрій Андрійович Макурін Національний технічний університет «Дніпровська політехніка» https://orcid.org/0000-0001-8093-736X

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2025.1.7

Ключові слова:

корупція, публічна влада, економічна та антикорупційна політика, антикорупційна діяльність, запобігання корупції

Анотація

У статті розглянуто умови розбудови правової держави Україна, яка стикається з нагальною потребою забезпечення ефективної публічної влади, що ускладнюється тривалим впливом корупції. Встановлено, що проблема корупції підриває довіру до державних інститутів, гальмує економічний розвиток і дестабілізує демократичні процеси. Незважаючи на впроваджені антикорупційні реформи та формування відповідних інституцій, корупційні прояви адаптуються до нових умов, що ставить під сумнів ефективність поточних підходів. Проведено аналіз синхронізації економічної та антикорупційної політик для побудови ефективної публічної влади без корупції, що є фундаментальною основою для повноцінного становлення правової держави. Проблема характеризується прихованим характером корупції, що ускладнює її вимірювання, а також дискусіями щодо реальної ефективності антикорупційних ініціатив та впливу політичних інтересів на боротьбу з нею.Також обговорюється роль громадянського суспільства у протидії корупції. Наведено Міжнародний Індекс сприйняття корупції (CPI) який щорічно демонструє, що найменш корумпованими країнами є Данія, Нова Зеландія, Фінляндія, Сінгапур та Швеція, тоді як Україна протягом 2020–2024 років демонструвала відносну стабільність у діапазоні 31–36 балів, що вказує на помірно високе сприйняття корупції. Це свідчить про те, що, попри певні покращення позицій у рейтингу, корупція залишається значною проблемою, і вжиті заходи не призвели до кардинального прориву.Боротьба з корупцією нерозривно пов’язана з економічною політикою. Надмірне регулювання та непрозорі процедури створюють сприятливе середовище для корупції, тоді як лібералізація та відкритість економіки зменшують такі ризики. Нерівномірний розп оділ доходів також може провокувати корупційні прояви. Україна вже створила антикорупційну інфраструктуру, включаючи НАБУ, САП та НАЗК, але виклики полягають у забезпеченні невідворотності покарання, посиленні координації органів та подоланні спротиву. Подальша децентралізація, цифровізація державних послуг та реформа судової системи є ключовими для підвищення ефективності антикорупційної боротьби. Таким чином, ефективна публічна влада без корупції можлива лише за умови системної взаємодії між ефективною економічною політикою, безкомпромісною антикорупційною політикою та міцними засадами правової держави.

Посилання

Abdullaiev, V. A. (2023). Derzhavna polityka u sferi zapobihannia ta protydii koruptsii: porivniannia dosvidu Ukrainy ta Azerbaidzhanskoi respubliky [State policy in the field of preventing and counteraction of corruption: a comparison of the experience of Ukraine and the Republic of Azerbaijan] (Doctoral dissertation, Petro Mohyla Black Sea National University, Mykolaiv).

Prykhodko, A. A. (2020). Administratyvno-pravove zabezpechennia zapobihannia ta protydiia koruptsii v Ukraini za umov yevrointehratsii [Administrative and legal support for preventing and combating corruption in Ukraine in the context of European integration] (Doctoral dissertation). Administratyvne pravo, 59 (9), 2235–14.

Andrieiev, V. (2023). Zahalni teoretychni zasady publichno-sluzhbovykh vidnosyn v protsesi realizatsii publichnoi vlady: istoriiografiia problemy [General theoretical principles of public service relations in the process of public authority implementation: historiography of the problem]. Publichne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia, (4), 3–8.

Reshota, O. A. (2020). Osoblyvosti rozvytku publichnoho upravlinnia v Ukraini: suchasni tendentsii ta problemy [Peculiarities of public administration development in Ukraine: modern trends and problems]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, (3). Retrieved from: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/3_2020/39.pdf

Baranenko, D. V. (2020). Administratyvno-pravovi zasady detsentralizatsii v diialnosti tsentralnykh orhaniv vykonavchoi vlady [Administrative and legal principles of decentralization in the activities of central executive bodies]. IURYDYKA| JURIDICA, (2), 19–24.

Khavanov, A. (2024). Vplyv koruptsii na ekonomichnu bezpeku derzhavy: analiz mekhanizmiv ta naslidkiv [The impact of corruption on the economic security of the state: analysis of mechanisms and consequences]. Ekonomika ta suspilstvo, (62). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-114

Hulak, O. V., Kurylo, V. I., & Dubchak, L. M. (2021). Do pytannia pro shliakhy podolannia koruptsii v Ukraini [On the issue of ways to overcome corruption in Ukraine]. Pravo ta derzhavne upravlinnia, (1), 196–201. https://doi.org/10.32840/pdu.2021.1.29

Sarychev, V., Hapieieva, O., & Pikulina, O. (2023). Analiz vplyvu koruptsii na ekonomichnu bezpeku krainy v umovakh sohodennia [Analysis of the impact of corruption on the economic security of the country in modern conditions]. Stalyi rozvytok ekonomiky, 2 (47), 203–208. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2023-47-29

Samodai, V., & Kovtun, H. (2023). Koruptsiia: zahrozy ta naslidky dlia sotsiumu [Corruption: threats and consequences for society]. Ekonomika ta suspilstvo, (49). Retrieved from: https://www.economyandsociety.in.ua/index. php/journal/article/download/2360/2281

Huba, M. I., Nazar, I. Z., & Tatsii, O. V. (2023). Pisliavoienna vidbudova ekonomiky Ukrainy: zadachi i vyklyky [Post-war economic recovery of Ukraine: tasks and challenges]. Akademichni vizii, (23). Retrieved from: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/543/2023-11-09

Suvorova, S. H., & Kulhanik, O. M. (2023). Tiniova ekonomika v Ukraini: stan ta shliakhy podolannia [Shadow economy in Ukraine: state and ways to overcome]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, 8(08), 168–172.

Acaravci, A., Artan, S., Hayaloglu, P., & Erdogan, S. (2023). Economic and Institutional Determinants of Corruption: The Case of Developed and Developing Countries. Journal of Economics and Finance, 47 (1), 207–231.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 МЕХАНІЗМИ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ