ОСВІТНІ СТАНДАРТИ ЯК ІНСТРУМЕНТ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ОСВІТИ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Оксана Миколаївна Оргієць Бердянський державний педагогічний університет https://orcid.org/0000-0001-7282-2562
  • Станіслав Юрійович Романчук Запорізький національний університет

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2025.1.8

Ключові слова:

державні освітні стандарти, заклади загальної середньої освіти, реформа «Нова українська школа», управління освітою, якість освіти

Анотація

Стаття присвячена питанням впровадження державних стандартів у закладах загальної середньої освіти та їх впливу на якість освітнього процесу. Досліджуючи історіографію питання автори дійшли висновку, що офіційні правила, формальні норми або орієнтири щодо рівня шкільного навчання почали застосовувати ще у ХІХ ст. та періодично змінювалися, адже реагували на вимог суспільства та різні умови, включаючи вік учнів, відмінності в їх здібностях. Акцентовано, що сьогоднішній погляд на освітні стандарти сходить до зміни поглядів на освітню політику в світі, а саме зміщенні фокусу від структурної якості та якості процесу до кінцевих зрозумілих результатів системи освіти. Аналізуючи дослідження впливу змін на якість освіти, пов’язаних із стандартами та інноваціями, показано, що ці процеси поряд з безперечними перевагами породжують деякі негативні явища на етапі їх реалізації. Серед них: шаблонний підхід у практиці застосування стандартів без розуміння та прийняття сутності змін та усвідомлення їхнього впливу на якість як педагогами, так і управлінцями; надмірна завантаженість освітян і відсутність ресурсів (технічних, матеріальних, методичних, іноді – фізичних) під час створення та реалізації збалансованих освітніх програм в закладах освіти; високе значення підсумкового тестування; прагнення «за будь-яку ціну» показати хороший результат через спотворення звітності, натягування оцінок тощо. Тому реально нововведення, пов’язані зі стандартами, неспроможні дати відчутних продуктивних результатів зразу ж. Попередня підготовка до пілотування реформи в закладах загальної середньої освіти допомагає виявити болючі точки в кожній освітній організації та саме на їх виправлення повинна бути спрямована державна освітня політика і зусилля кожного рівня владних структур. Для цього необхідні трансформаційні зміни в дидактиці, методиках викладання, технології та управлінні освітою, підвищення якості та ефективності використання ресурсів (матеріальних та людських), зміну політики самого результату від оцінювання знань до формування компетенцій.

Посилання

Yampolʹ, Y. (2024) Modelʹ menedzhmentu yakosti osvity v zakladakh zahalʹnoyi serednʹoyi osvity na osnovi PDCA ta DMAIC [A model of educational quality management in general secondary education institutions based on PDCA and DMAIC]. Academic visions. Vol. 30. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.11098301 [in Ukrainian]. URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/1061/945

Hrynevych, L., Bozhynsʹkyy, V., Kryzhanovsʹka, V. (2024). Perezavantazhennya reformy “Nova ukrayinsʹka shkola”: vprovadzhennya novoho zmistu bazovoyi serednʹoyi osvity: Analitychna zapyska. [Rebooting the “New Ukrainian School” reform: implementation of the new content of basic secondary education: Analytical note] Kyyiv: Kyyivsʹkyy stolychnyy universytet imeni Borysa Hrinchenka [in Ukrainian]. URL: https://osvitanalityka.kubg.edu.ua/ NUSH

Pro osvitu: Zakon Ukrayiny vid 05.09.2017 № 2145-VIII. [On education: Law of Ukraine dated 05.09.2017 No. 2145-VIII] [in Ukrainian]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Oelkers, Jürgen & Reusser, Kurt; unter Mitarbeit von Berner, Esther; Halbheer, Ueli & Stolz, Stefanie (2008): Expertise: Qualität entwickeln – Standards sichern – mit Differenz umgehen. Bonn: Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF). 577 с.

Zasyekina, T., Tyshkovetsʹ, M. (2021). Vid “standartu zmistu” do “standartu rezulʹtativ” – kontseptualʹni zasady reformuvannya zahalʹnoyi serednʹoyi osvity [From the “content standard” to the “result standard” – the conceptual principles of the reform of general secondary education]. Ukrayinsʹkyy pedahohichnyy zhurnal. № 4. С. 134–141 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-134-141

Kulish, T. (2019). Teoretychni osnovy standartyzatsiyi pochatkovoyi osvity Ukrayiny u pratsyakh vitchyznyanykh vchenykh periodu 90-kh rr. XX st. [Theoretical foundations of standardization of primary education in Ukraine in the works of domestic scientists of the period of the 90s. 20th century] Ukrayinsʹkyy Pedahohichnyy zhurnal, (4), 72–78 [in Ukrainian]. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-4-72-78

Gonon, Ph. (1998). Das internationale Argument in der Bildungsreform: Die Rolle internationaler Bezüge in den bildungspolitischen Debatten zur schweizerischen Berufsbildung und zur englischen Reform der Sekundarstufe II. Bern: Peter Lang. 584 р.

Ditsman, K. (2020). Publichne upravlinnya osvitoyu: standartyzatsiya osvitnikh posluh [Public management of education: standardization of educational services]. DOI: https://doi.org/10.32840/pdu.2020.3.34 [in Ukrainian]. http://www.pdu-journal.kpu.zp.ua/archive/3_2020/37.pdf

Lukina, T. (2020). Upravlinnya yakistyu zahalʹnoyi serednʹoyi osvity [Management of the quality of general secondary education]. Kyyiv: Pedahohichna dumka, 2020. – 230 s.[in Ukrainian].

Callahan, R. E. (1962). Education and the Cult of Efficiency. Chicago, IL: University of Chicago Press.

Reinhold, N (2009). Qualität in der beruflichen Bildung. Forschungsergebnisse und Desiderata. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, S. 13–34. DOI: 10.25656/01:2102

Schiepe-Tiska, A., Heinle, A., Dümig, P., Reinhold, F., Reis, K. Achieving Multidimensional Educational Goals Through Standard-Oriented Teaching. An Application to STEM Education.

Dzhurylo, A. (2013). Vplyv mizhnarodnykh porivnyalʹnykh doslidzhenʹ yakosti osvity na reformuvannya shkilʹnytstva u Federatyvniy Respublitsi Nimechchyni [The influence of international comparative studies of the quality of education on the reform of schooling in the Federal Republic of Germany]. Porivnyalʹno-pedahohichni studiyi. № 1 (15). S. 76–83 [in Ukrainian].

Derzhavnyy standart bazovoyi serednʹoyi osvity [State standard of basic secondary education]: Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 roku [in Ukrainian]. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih- standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898

Derzhavni standarty [State standards] [in Ukrainian]. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/ derzhavni-standarti

Lykhovyd, I., Troyan, I., Horbachov, S. (2024). Shcho vazhlyvoho vidbulosya v osviti za 2024 rik – dumky ekspertiv [What important things happened in education in 2024 – experts' opinions] [in Ukrainian]. URL: https://nus.org. ua/2024/12/25/shho-vazhlyvogo-vidbulosya-v-osviti-za-2024-rik-dumky-ekspertiv/

Reytynh naykrashchykh shkil. Zaporizʹka obl. [Ranking of the best schools. Zaporizhzhia region] [in Ukrainian]. URL: https://www.education.ua/schools/best-by-tests/zp/

Vakulenko, T. Nerivnistʹ v osviti ta shcho z neyu robyty: vitchyznyanyy i svitovyy konteksty [Inequality in education and what to do about it: domestic and world contexts] [in Ukrainian]. URL: https://nus.org.ua/2021/09/10/ dofamin-dlya-osvity-nerivnist-v-osviti-v-ukrayini-ta-sviti-ta-shho-z-neyu-robyty/

Kypychenko, N. (2024). Uprovadzhennya Derzhstandartu v umovakh viyny: vyklyky dlya vchyteliv [Implementation of State Standards in wartime conditions: challenges for teachers] [in Ukrainian]. URL: https://znayshov.com/News/Details/uprovadzhennia_derzhstandartu_v_umovakh_viiny_vyklyky_dlia_vchyteliv

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 МЕХАНІЗМИ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ