ВПЛИВ ЗБРОЙНОГО КОНФЛІКТУ НА СИСТЕМУ ВИЩОЇ ОСВІТИ: АНАЛІЗ ПРОЦЕСУ РЕЛОКАЦІЇ НА АКАДЕМІЧНУ НАСТУПНІСТЬ ТА ІНСТИТУЦІЙНУ СТІЙКІСТЬ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2025.1.2Ключові слова:
релокація, збройний конфлікт, система вищої освіти, механізм стійкості, заклади вищої освіти, державні інституції, публічне управління освітоюАнотація
Складний зв’язок між збройним конфліктом і системою вищої освіти став критичною сферою дослідження, особливо у контексті збільшення випадків переміщення закладів вищої освіти, спричинених війною. Коли військові конфлікти спалахують і загострюються, вони не тільки руйнують соціальну структуру територіальних спільнот, але й серйозно впливають на заклади освіти, що призводить до комплексу викликів, які загрожують академічній наступності та інституційній стабільності. Ця дослідницька стаття має на меті проаналізувати багатогранний вплив війни на вищу освіту, зосередитись особливо на аспекті релокації, яка стала звичайним наслідком для студентів, викладачів і навчальних закладів у зонах конфлікту. У багатьох випадках збройні конфлікти змушують людей залишати свої домівки, що призводить до значного переміщення здобувачів освіти і викладачів, що призводить до переривання їхньої навчальної діяльності та потенційної втрати цінних освітніх ресурсів. Крім того, життєздатність закладів вищої освіти знаходиться під загрозою, оскільки вони стикаються зі зменшенням кількості студентів, фінансуванням і проблемою забезпечення якісної освіти в умовах перервності, багаторежимності, нестабільності та невизначеності. Війна постає значним руйнівним фактором для системи вищої освіти, безпрецедентними викликами, які важко було передбачити навіть у часи пандемії, коли вища школа вже зазнала значних змін і реформ. Якщо під час пандемії (коронавірусу) основні труднощі полягали в адаптації формату навчання, організації робочих процесів, виборі платформ і методів роботи з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, то тепер на перший план вийшла необхідність рішучої боротьби за збереження інфраструктури закладів вищої освіти (ЗВО) та забезпечення безпеки студентсько-викладацьких колективів. Незважаючи на складність ситуації, безпрецедентна єдність українського суспільства є потужною силою, що допомагає долати ці виклики. Ця згуртованість стала міцним фундаментом соціальної стійкості держави та загальнонаціонального опору російській агресії. Таке швидке об’єднання українського суспільства та державних інституцій стало можливим насамперед завдяки процесам демократизації суспільних відносин, що послідовно відбувалися в Україні упродовж усіх років її незалежності на основі національних цінностей.
Посилання
Pogrebnyak V, Dashkovska O. Vyshcha shkola Ukrayiny v umovakh voyennykh zahroz i vyklykiv: realiyi ta perspektyvy [Higher education in Ukraine in the face of military threats and challenges: realities and prospects]. Novi tekhnolohiyi navchannya. 08, Zhovten 2024; (98): 166–74. Retrieved from: http://www.journal.org.ua/index.php/ntn/article/view/410
Vplyv viyny na vyshchu osvitu v Ukrayini: vyklyky ta perspektyvy [The impact of the war on higher education in Ukraine: challenges and prospects]. Konspekt podiy. Oleh Sharov, Heneral'nyy dyrektor dyrektoratu fakhovoyi peredvyshchoyi, vyshchoyi osvity Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny. Retrieved from: https://cedos.org.ua/events/vplyv-vijny-na-vyshhu-osvitu-v-ukrayiny-vyklyky-ta-perspektyvy/
Ukrayins'ka osvita v umovakh viyny [Ukrainian education in wartime]: monohrafiya / za nauk. red. S. O. Terepyshchoho. Kyyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2020. 234 s.
Topuzov O., Holovko M. & Lokshyna O. (2023). Osvitni vtraty v period voyennoho stanu: problemy diahnostyky ta kompensatsiyi [Educational losses during martial law: problems of diagnosis and compensation.]. Ukrayins'kyy pedahohichnyy zhurnal, (1), 5–13.
Chykalova M. & Yukhno N. (2023). Osoblyvosti osvitn'oho protsesu v umovakh povnomasshtabnykh boyovykh diy [Peculiarities of the educational process in conditions of full-scale hostilities]. Ukrayins'kyy pedahohichnyy zhurnal, (3), 13–22
Dani pro kil'kist' zruynovanykh ta poshkodzhenykh budivel' ZVO [Data on the number of destroyed and damaged buildings of the Higher Education Institutions]. Retrieved from: https://saveschools.in.ua/
Ukrayina Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Retrieved from: https://www.giz.de/en/worldwide/32413.html
GCPEA. (2022, March 10). Statement by GCPEA Executive Director, Diya Nijhowne, on Attacks on Education in Ukraine. Retrieved May 5, 2022. Retrieved from: https://protectingeducation.org/news/statement-by-gcpea-executivedirector-diya/
UNHCR. (2019). Refugee education 2030: A Strategy for Refugee Inclusion. Retrieved from: https://www.unhcr.org/5d651da88d7.pdf
UNICEF. (2017, September 18). 27 million children out of school in conflict zones. Retrieved May 5, 2022, Retrieved from: https://www.unicef.org/press-releases/27-million-children-out-school-conflict-zones